salam

senyum selalu yer.. :)

Friday 29 July 2011

Sabarkah aku?

Jam menunjukkan 7.35 malam.
 Memang gila la saya online time2 maghrib ni kan?
 Orang kata time macam ni banyak syaitan sedang berkeliaran diluar rumah.
 Dan sebab itu, orang tua dulu2 a.k.a orang tua sekarang jugak pesan 
Jangan berada kat luaq umah time maghrib.
 Urm. One more day saya ada kat umah tolong mak (betoi ka tolong?)
 Entah..! tanya huda kalau nak tahu. J 
*Huda, bagi jawapan yang baik2 ja tau. Ti aku belanja.

Erm. Pagi ni subuh kalian kad merah atau kad kuning atau xdapat hukuman kad apa2? 
Tahniah bagi sapa2 yang solat subuhnya pagi ni xdapat hukuman kad merah dengan kad kuning.
 Mesti tertanya2 kan apa kebendanya la subuh kad kuning dengan kad merah ni kan? 
Kad kuning è solat subuh tapi ada kekurangan dalam solat.
 Kad merah è tak menunaikan solat subuh. 
Harap2 semua jangan jadi orang yang solat subuh kad merah ni yer. J 
 Tarbiah untuk diri saya sendiri jugak. InsyaAllah.

Tetiba teringat pasai sesuatu.
 Disebabkan itu saya ada remove someone from my friend list in Facebook.
 A girl. 
School student. 
She is my junior in my previous school. 
Nak dijadikan cerita
 Saya ada terbaca her status yang mengatakan
 Perasaan marah atau geram dia terhadap seorang perempuan. 
Seems like they are enemy and have a fight about one guy. 
Satu perkara yang membuatkan saya komen diatas wall dia ialah
 Dia mengeluarkan satu perkataan yang kurang elok didengar.
 Komen saya camni 
“Tak baik kata kat orang camtu. Kurang sopan”.
 Then she replied on her status.
 “Bukan sengaja nak kata, dia ni yang cari pasal dulu”.
 Ok! Saya balas lagi
 “Owh ok, kalau yer pun tak baik guna perkataan tu, xsedap orang dengar”. 
“Kalau xsuka pi la main jauh2!” 
"Jangan menyibok kat status orang!"
(Suma rasa tak bahang panas girl tu?).

macam ni ka keadaan dia?
 At this moment,
 All my fingers become cold more than ice I think.
 Then saya balas jugak kata2nya itu. 
“I’m your senior at your school. 
If we know how to respect people
People will know how to respect us without words”

ni diri saya kot time tu
 Fuhh.. (tangan ketar2 time ni).

 After a few minutes,
 She post a new status. 
She wrote something about me
 That describe as “penyibuk besar” dan “perasan alim”.
 Sebagai insan biasa. 
Saya admit time ni saya rasa berasap.
*kata2 tu akan saya ingat.

kena bom!
 Tapi saya cakap
 “Najwa (bukan nama betul) bersabar,
 she just a kid yang baru nak kenal erti hidup”.
 After that I remove her from being my friend in Facebook! 
*Saya rasa benda ni mungkin saya akan ingat sampai bila2.

Saya tak mahu dianggap sebagai seorang penyibok atau busybody.
Biarlah saya telan herdikan itu.
Kerana saya tahu Allah itu Maha Adil.

One day,
 Saya terdengar satu ceramah tentang dakwah. 
Ada satu ayat seorang ustaz yang menarik minat saya
 “Dakwah ini adalah wajib,
 Seorang itu wajib berdakwah 
Meskipun dia ada dosa terdahulu dan kekurangan pada dirinya”
 Sambungnya lagi 
“Sekurang2nya dia telah sedar dari dosa lampaunya itu”. 

*saya hanya hambanya yang sering membuat khilaf kepadanya. Ampunkan aku ya Allah. Saya bukan seorang yang sabar. Tapi saya berusaha mengawal sabar ke tahap tertinggi. Jika ini ujianMu ya Allah, kuatkanlah semangat dan imanku terhadapMu. Amin.

No comments:

Post a Comment