salam

senyum selalu yer.. :)

Monday 13 June 2011

Info menarik SOLAT.. nak tahu tak apadia? hehe

Assalam.. :) kita mulakan hidup kt dgn senyumn kan? pnah dgr pepatah x? bunyik dia mcm ni.. "senyumlah....tiada masalah yang tiada jalan penyelesaian"... ok! tadi nak ckap pasal fakta yang menaik menarik tentang solat.. Solat..? yup! ibadat yang kita buat lima kali sehari (solat tu tiang agama taw! xsolat maka runtuhla agamamu).. "Apa yang mnariknya?" "biasa jer.. selalu buat.. tapi tak rasa apa2 pun..".. ini mungkin reaksi orang yang kurang mghargai solatnya..

Apa yang selalu kita dapat lpas solat? dengn mudah orang akan jawab "jiwa tenang!" "jiwa lapang" (sama ja maksud dua2 jawapan tadi..) ataupun jawapan ni.. "mestila dapat pahala".. yang tu semestinya.. hehe.. :)

Urm.. tahukah anda yang solat waktu lima kali sehari merupakan senaman harian anda? tahu x? ada yang kata tahu.. ada yang tak ni.. nampaknya kena kasi tahu la ni.... dengar baca yer.. baca baik2 taw anak2 sekalian.. hehe

Ada la satu kajian yang dibuat kat satu u kat malaysia ni.. hasil kajian tu lebih kurang berbunyi camni... "gerakan tubuh semasa menunaikan solat ni sama seperti kita tengah bersenam.. ini adalah sebab semasa kita tgh bersolat kita perlu menggerakkan otot2 kita semasa rukuk dan sujud". malah kata doktor tu lagi kita sebagai umat islam amat beruntung kerana dapat solat.. sebabnya selain kita mndpt pahala solat itu sendiri kita juga dapat mmbina kesihatan yang sempurna.. sesungguhnya hanya Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. kan?  Syukurlah kita ni dlahirkn dan dbsarkan dengan didikan agama.. Amin.. :)

Ok..tanpa mmbuang masa.. apa fakta yang seterusnya ni.. fakta seterusnya??...apa yer..haa..korang  tahu tak sebenarnya pergerakan solat macam rukuk atau membongkokkan badan dapat mnjadi terapi untuk orang yang ada sakit pinggang?mesti korang akan kata "ha? sakit pinggang? lagi la sakit pinggang dia macam tu?"(sebenarnya saya(sopan sikit kan) yang fikir camtu... hhehe)..haa.... teruskan2.. sebab apa saya ckap mcm tu tadi? macam ni.. untuk pesakit yang sakit pinggang ni.. selalunya doktor akan suruh dia buat gerakan macam tunduk atau bongkokkan badan.. tak kah sama macam rukuk?mula2 mungkin refleks pesakit tu mcm ni "la.. pakcik dala skit pinggang.. nk suruh bongkok pulak.. doktor ni tak reti ka apa??"(imaginasi saya yang tinggi.. hehe).. dan selalunya selepas sebulan pesakit tu mesti akan kata mcm ni " doktor..! pinggang pakcik dah kurang sakit! pandai doktor pakcik.. hehe" (imaginasi saya ja tu,.. hehe).. gembira btul pkcik ni.. :)


                   yay!! saya seorang yang sihat... gembiralah macam saya yer.. *wink*


Urm..hehe..suka hati saya ja buat dialog sendiri kan.. hehe..nak lagi? lagi?.. jap yer...  haa.. saya suka fakta yang last ni(sebenarnya ada bnyak lagi..saya xlrat nk tulis da.. huhu).. nak tahu x apa.. doktor ni cakap lagi..... orang yang selalu solat BERJEMAAH.. saya tekankan lagi sekali.. BERJEMAAH yer.. nampakkan? tak nampak lagi tak tahu la kan.. ha.. doktor tu kata org yang solat berjemaah mmpunyai kesihatan yang lbih baik dari orang yang solat sendiri (tgah perli diri sendiri ni..).. semua nak tahu kan sebbnya apa kan? fes skali dapat pahala 27 kali ganda.. yang lainnya adalah...

"Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.
"Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif," katanya.

Owh... macam tu ka? ni bermakna orang selalu solat jemaah lebih sihat la kan sebab badannya akan lebih bertenaga dan lebih tenang..  jadi sahabat2 sekalian.. jom penuhkan surau2 berdekatan anda.. :)
jumpk lagi di lain entry yer.. hehe

eh..eh.. terlupa pulak.. kalau nak thu lbih lnjut tntang apa yang saya cakap tadi bkak muka surat ni taw.. ok? jgn rindukan saya tau.. kita jmpak lagi yer di next entry.. Adios! Smile always.. :)

1 comment: